V příspěvku bude ukázáno, jak internet a koncept Průmyslu 4.0 ve spojení s umělou inteligencí mění nepozorovaně způsob myšlení a uvažování lidí, jak postupně navozují přirozené změny nejen v organizaci výroby, ale i v energetice, dopravě, logistice a v dalších oblastech. Konkrétně v logistice se postupně prosazuje multiagentní optimalizace přepravy, používání autonomních transportních vozidel či rekonfigurovatelných přepravníků i využívání inteligentních robotů při manipulaci ve skladech. Velmi zajímavým tématem jsou otázky spolupráce člověka a kolaborativního robota ve skladovém hospodářství i způsoby učení robotů (teach-in, z videosekvencí nebo tzv. transfer learning). Budou zmíněny výsledky výzkumu v rámci CIIRC ČVUT.
Jak vám může pomoci vizualizace dat při výběru průmyslových prostorů? Mapa 108 AGENCY je unikátní online nástroj, který přináší nový pohled na trh průmyslových nemovitostí. Aplikace kombinuje aktuální informace z trhu s makroekonomickými daty, a pomáhá tak ve vyhodnocení dané lokality v širším kontextu.
Ošuntelá hala s niekoľkými regálmi a mizerným osvetlením. Na mnohých miestach ešte stále prežívajúci obraz skladových priestorov, ktorý však berie rýchlo za svoje. Pri príprave nových skladov hľadajú developeri možnosti pre inovácie a kladú rastúci dôraz na aspekty, akými sú praktickosť pre každodenné logistické činnosti, udržateľnosť, variabilita či príjemné pracovné prostredie. Hala musí tiež skvele interagovať so skladovou technikou. Ani to ale nie je všetko – po inštalácii fotovoltiky sa niektoré budovy a skladové komplexy stávajú producentmi elektriny. Iné areály sa začínajú viac podobať retailovým parkom s obchodmi alebo výdajňami tovaru. A niekde vznikajú „skladové mestečká“, ktoré zahŕňajú reštaurácie, ubytovanie, ihrisko, služby kaderníka alebo lekára. Sklady skrátka inovujú rýchlejšie, než dokážu zaregistrovať tí, ktorí len kritizujú ich fungovania.
Moderátor: Peter Kapitán
Chcete zvýšit efektivitu své intralogistiky? Plně či poloautomatizované sklady mohou mít hodně podob, ne vše však automaticky přináší zvýšení efektivity, rychlou návratnost a úspory provozních nákladů. Při plánování polo nebo automatizovaných skladů je nutné věnovat maximální pozornost zadání. Chyby se mohou vymstít nejen finančně, ale i tím, že systém neposkytne výkony, které se od něj očekávají. Vždy záleží na konkrétních potřebách skladování, typu manipulovaných jednotek a celkovém správném nastavení technologií a procesů. Mezi inovativní efektivní řešení patří například Atlas 2D od společnosti STOW. Jedná se o zaskladňovací a vyskladňovací systém pro blokové skladování v kanálech. 2D radioshuttle dokáže sám měnit svojí polohu v rámci podlaží na základě příkazů z WMS systému. Jaké konkrétní přínosy může mít tento systém pro vaši intralogistiku? Kde všude může přinést vysokou efektivitu a úspory?
Len niekoľko dní pred vlaňajšími letnými prázdninami sa prvýkrát „koplo do zeme“ pri výstavbe nového distribučného centra v trnavskom logistickom parku. V projekte sa spojili sily spoločnosti CTP Invest na strane developera a Havi Logistics čoby užívateľa nových logistických priestorov. Spoločnosť Havi Logistics sa po celom svete venuje predovšetkým zásobovaniu prevádzok rýchleho občerstvenia a reštaurácií. Cieľom projektu bolo vybudovať environmentálne priateľský a udržateľný komplex, ktorý bude slúžiť na skladovanie a distribúciu najmä chladeného a mrazeného tovaru. Nová hala má takmer 8700 m2 a je vystrojená modernými skladovacími technológiami. Môže sa pochváliť napríklad chladením pomocou CO2, osvetlením LED alebo rekuperáciou tepla. Cieľom je získať certifikáciu BREEAM v kategórii Excellent.
Jak zvýšit rychlost expedice, omezit počet chyb a snížit náklady na vychystání? Proč nestačí jen nasadit SW řešení řízeného skladu a na co si dát pozor při implementaci? Poslechněte si případovou studii ze společnosti UBC, která podniká v oboru výroby i distribuce vybavení koupelen či kuchyní a disponuje skladovými areály o ploše více než 21 000 m2.
Přichází právě teď doba, kdy významnější část městských zásilek opustí ložné plochy nákladních a dodávkových vozů a přesune se na cargo-biky? Možná ano. Cyklo-kurýři působí na trhu už docela dlouho, novinkou v Česku je však depo, které v loňském roce začalo fungovat na pražském Těšnově. Depot.Bike soustřeďuje hned několik přepravních společností, které tu mají dedikovaná místa, v nichž kurýři přebírají zásilky a rozvážejí je zejména v centru metropole. Jedná se zpravidla o kusové zásilky, ale některé společnosti rozvážejí na nákladních kolech také palety. Jak projekt vznikal? Co se provozovatelé za první měsíce naučili? A především jaké jsou možnosti pro tento typ městské logistiky v dalších částech Prahy i České republiky?
Dnes si život bez inovatívnych myšlienok nevieme predstaviť. Viac ako kedy predtým sme podporovaný byť inovatívny. Inovácie patria do nášho profesionálneho, spoločenského a osobného života. Ale je budúcnosť, v tak rýchlom slede inovácii a zmien, pre ľudstvo bezpečná? Čo môžeme urobiť pre to, aby bola?
Hlavním trendem v logistice v ČR i v zahraničí je dnes téma uhlíkové neutrality a udržitelnosti. Projekt distribučního centra e-commerce společnosti Real Digital v Panattoni Parku Cheb South je modelovým příkladem, co je dnes v této oblasti možné. Demolice zdevastovaného areálu chebských strojíren, 90% recyklace stavebního a demoličního odpadu a ekologicky šetrná výstavba jedinečné moderní haly, v níž se splachuje dešťovou vodou, stíní předokenními žaluziemi a jejíž okolí zdobí hmyzí hotel i venkovní posilovna pro zaměstnance. To je jen část parametrů, které přispěly k pozici nejšetrnější průmyslové budovy světa dle nejnovějších standardů BREEAM 2016 New Construction. Projekt stavitele průmyslových zón Panattoni obdržel jako první v Česku známku Outstanding a rekordní skóre 90,68 %. Na principy udržitelného rozvoje narazíte v budově doslova na každém z jejích 27 tisíc metrů čtverečních. Nejimpozantnější parametry má přitom v oblasti nakládání s vodou, což koresponduje se stále aktuálnějšími dopady klimatické změny. Díky unikátnímu systému splachování toalet dešťovou vodou se podařilo oproti průmyslovému standardu snížit spotřebu pitné vody o neuvěřitelných 84 %.
Ľahšie manipulácia s tovarom, urýchlenie vyhľadávanie materiálu, zvýšenie kapacity a úspora skladového priestoru či efektívnejšie skladové hospodárstvo. To sú hlavné benefity riešení, ktoré spoločnosť KASYS implementovala vo výrobných a skladových priestoroch firmy Scheidt & Bachmann. „Napriek zvýšenie kapacity a rýchlosti vychystávanie sme pomocou pružných plastových zábran a podlahového značenia zaistili aj ochranu skladových priestorov, výrobných strojov a zamestnancov,“ hovorí konateľ spoločnosti KASYS Rastislav Smolen. Prezentovať bude tiež Ján Krúpa, konateľ spoločnosti Scheidt & Bachmann Slovensko.
V posledních pěti letech se v souvislosti s developmentem stále častěji skloňují brownfieldy. Nedostatek zelených pozemků určených pro průmyslové užití a trendy, jako jsou logistika poslední míle a přesun prodejů do online sféry, přirozeně akcelerují zájem o brownfieldové plochy v blízkosti rezidenční zástavby. Odborná i laická veřejnost vnímá brownfield jako tmavé území na mapě zaplněné nevzhlednými stavbami, které je vhodné obejít velkým obloukem, nebo zde po demolici umístit moderní budovy. Každopádně neuvažuje o recyklaci původní stavby. Tento předsudek podporují institucionální developeři a investoři, kteří nechtějí přijmout jiný scénář využití původních nemovitostí. Přitom uživatelé mají velký zájem o kvalitní recyklované prostory nejen v průmyslových areálech, a to obzvlášť pokud se potká kvalita s výslednou cenou. Případová studie společnosti Demaco ukáže, jak lze vhodným způsobem nemovitost rekonstruovat, aby revitalizované území generovalo přidanou hodnotu pro uživatele i investora.
Případová studie se věnuje komplexnímu řešení s použitím automatizovaných skladových systémů ve firmě Adoz. Přednáška bude zaměřena především na praktickou ukázku variability a flexibility ASRS (Automated Storage & Retrieval System), na možnosti softwarového propojení a výhody, které toto řešení přináší v konkrétních aplikacích. Posluchači budou moci zhodnotit projekt na základě zkušeností z reálného provozu a vyslechnout si názor a postřehy zákazníka na proces zavedení automatizace.
Pandemie bezprecedentním způsobem ovlivnila celý segment logistických nemovitostí. Nové podmínky na trhu vedly k rekordním růstům e-commerce, jež významně přispívá k udržitelnosti v oblastech retailu i logistické výstavby. Aktuální výzkumná data ukazují, že nakupování online může být ve srovnání s klasickým kamenným prodejem až o 36 % šetrnější vůči životnímu prostředí. Proměna, jíž jsme svědky, zvyšuje také důraz na možnost automatizace a strategickou lokaci logistických center. Jak se sektor logistických nemovitostí vyrovná s novou realitou?
Kamióny s kombinovaným pohonom CNG/LNG, teda vozy ohľaduplné k životnému prostrediu, využíva Lidl už na celom Slovensku. Ide o autá s plynovým pohonom, ktoré nevytvárajú takmer žiadne emisie. To však samo o sobe nestačí: je nutné vhodne plánovať trasy a vyťažovanie i spätnú logistiku z predajní na centrálne sklady. Na jednu nádrž plynu CNG zvládne kamión bez problémov 400 kilometrov. Keď sa k tomu navyše pridá kvapalné LNG, dojazd sa predĺži až na 1200 kilometrov. Inovácia sa zameria na specifiká green logistiky v praxi.
Linde Safety Guard je inovativní systém, který napomáhá zvýšení bezpečnosti skladů tím, že včas rozpoznává nebezpečné přiblížení vozíků a obsluhy skladu. Širokopásmová mikrovlnná technologie zajišťuje dosah systému i za rohy a skrz stěny. Vozíky dokáží včas snížit rychlost a systém lze dobře aplikovat v různých podmínkách skladů. Součástí případové studie je zajímavé téma eliminace falešných poplachů v reálném provozu, například při průjezdu vozíků v blízkosti prostorů s bezpečným stavebním oddělením.
RFID umožňuje automaticky identifikovať väčšie množstvo položiek počas milisekúnd a odbúrať tak potrebu akéhokoľvek manuálneho skenovania. Pomocou RFID brán alebo vysokozdvižných vozíkov s RFID možno sledovať nielen výrobky alebo materiál, ale aj aktíva spoločnosti, ako sú palety, plastové prepravky, kovové regály a iné vratné prepravné obaly. „Môžete tiež kontrolovať naloženie zásielky do kamiónu a eliminovať nesprávne dodávky, ktoré spôsobujú dodatočné finančné alebo časové náklady,“ vysvetľuje prednášajúci Marián Osuch, ktorý viac ako desať rokov pracuje v spoločnosti Marpex, aktuálne ako konateľ zodpovedný za obchod a marketing.
Jak inovovat „poslední míli“ v čase bezprecedentního rozmachu e-commerce
Pod neúprosným tlakem pandemie roste mnoho e-shopů přímo neuvěřitelným tempem. Každý den však čelí zásadní výzvě spočívající v doručení na poslední míli. Tato disciplína nebyla jednoduchá ani před vypuknutím epidemie, pod vlivem rostoucích cen, nedostatku přepravních kapacit nebo při nízkém počtu řidičů se však stala velmi obtížně „uhratelnou“. Jakým směrem mohou e-shopy inovovat, aby doručení na poslední míli bylo co nejúspěšnější? Které technické, IT nebo procesní inovace a postupy se ukazují jako užitečné? Proč se (ne)vyplatí mít vlastní dopravu? A kdy se začne naplňovat představa robotického doručování?